Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

VZP selhal kontrolní systém

Česko

  7:00aktualizováno  18:00
PRAHA - Všeobecná zdravotní pojišťovna platí každý rok sto milionů za antikoncepci. I to je protiprávní, tvrdí Vladimír Dryml, šéf odboru kontroly ministerstva zdravotnictví.

Vladimír Dryml foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Jsou podle vás předběžné výsledky kontroly natolik závažné, že opravňují zavedení nucené správy nad VZP?
Nucená správa byla zavedena proto, že VZP neplnila zákonnou normu. To znamená, že neměla rezervní fond, neměla vyrovnanou bilanci. Nesouvisí s kontrolou.

Tak jinak. Myslíte si, že kontrolní nálezy jsou natolik závažné, aby opravňovaly takový nátlak na odstoupení ředitelky VZP?
Nátlak na ředitelku není žádný. Naopak, my se potýkáme s tím, že ze strany VZP je ztěžována činnost kontrolní skupiny ministerstva. Máme k tomu i doklady. Jsou tu zápisy asi ze tří incidentů, které byly paní ředitekou účelově prezentovány veřejnosti jinak, než byl skutečný stav. Máme na to svědky.

Takže vy tvrdíte, že tím šikanovaným není ředitelka Musílková a její zaměstnanci, ale kontroloři?
Já se kontroly ve VZP nezúčastňuji, protože mám jiné úkoly na ministerstvu. Ale když mě můj podřízený žádá o pomoc, nemohu mu odmítnout. Byl jsem vždy vyzván vedoucí kontrolní skupiny, abych jel sjednat pořádek. V prvním případě bylo naší pracovnici vyhrožováno trestním oznámením a policií ČR. I když při zahájení kontroly mne paní ředitelka ujistila, že bude postupováno korektně. Dala veřejný slib před svědky. A je mi líto, že místo vyhrocování situace nedošlo k nějakému vyjednávání na úrovni mé a paní ředitelky, když se nemohly dohodnout kontaktní osoby.

Nějaké nálezy jste už zveřejnil, ale používal jste přitom slova jako "pravděpodobně", "možná", "zřejmě". To neznělo zrovna přesvědčivě. Máte skutečně důkazy, že v pojišťovně k nějakým závažným pochybením došlo?
Uvědomte si, že zákony kolem VZP jsou velmi nejasné a osoby, proti kterým jdeme a které - dnes už mohu říci - určitým způsobem profitovaly z některých nesrovnalostí, se toho snaží využít. Myslím, že je ve veřeném zájmu, aby všichni věděli, co se děje s jejich penězi. Jak je možné, že VZP hospodaří takto a jiné pojišťovny zcela opačně. Já se na VZP dívám jako na firmu, která by měla hospodařit podle jasných ekonomických základů. Je mi velmi nepříjemné, když se některé problémy právně ekonomické směšují s politickými. VZP postupuje podle mého názoru jako stát ve státě a politizuje tyto věci s cílem kontrolu zastavit. A pokud se vrátím k otázce "pravděpodobně" či "možná". Máme informace, že máme být ze strany některých lidí napadeni pro zveřejnění některých osobních údajů a ohrožení některých smluvních vztahů. Proto jsou tam tato slovíčka. Nemohu za to, že české zákony jsou takové, jaké jsou. Ale mohu ubezpečit, že v konečné fázi budou známa jména firem i zainteresovaných osob. To je záležitost ne nás, kontroly, ale dalších orgánů činných v trestním řízení, pokud bude.

Jak vysokou v tuto chvíli odhadujete škodu vzniklou VZP? Je možné nějak vyčíslit dopady oněch chyb v hospodaření?
Kupříkladu centrální nákupy léků, které probíhaly od roku 2000, jsou velmi netransparentní. Pokud odhadneme, že netransparentnost se týkala přibližně jedné miliardy korun ročně, tak krát pět už to je nějaké velké číslo. Je tady otázka IZIP (internetové zdravotní knížky). Ten nebyl zadarmo a pokud to někdo tak prezentuje, není to pravda. Nehodlám polemizovat o významu IZIP, ale o tom, jestli bylo nutné vypsat výběrové řízení. Jestli bylo nutné to platit z určitého fondu VZP. A tady jsou podle mého názoru jednoznačně chyby na straně VZP.

Dobře, ale kolik tedy odhadujete zatím zjištěnou škodu?
Je těžké říci, co je škoda a v jaké výši jsou částky, které mohly, nebo nemusely být vynaloženy. Já se nechci vyhýbat otázce, ale něco jiného je otázka škody a něco jiného je neúčelné (nebo v rozporu se zákonem) vynakládání finančních prostředků. Pokud VZP vydává každý rok přes 100 milionů korun na antikoncepci a dobře ví, že by to správně neměla dělat, pak je to podle mého názoru škoda. Ale je otázkou, jestli je škoda to, když je podepsána nevýhodná smlouva a nebylo vypsáno výběrové řízení, kde by možná jiná firma mohla dělat tu samu zakázku za poloviční cenu. To my zatím nezkoumáme.

S připlácením na antikoncepci ale začaly ostatní zdravotní pojišťovny. VZP k tomu byla v podstatě donucena, protože kvůli tomu jí začaly odcházet klientky. To je podle vás protiprávní, když někdo použije marketingový tah, aby zabránil odlivu klientů?
Když někdo říká: my děláme jen to, co ostatní - to prostě nepatří a nemělo by patřit do arsenálu řádně fungující firmy. Úhrady antikoncepce z provozního fondu jsou porušení vyhlášky ministerstva financí z roku 2003. A pokud je to hrazeno z fondu prevence, jedná se o porušení zákona o VZP z roku 1991. Uvědomte si, že VZP a ostatní zdravotní pojišťovny se v některých případech liší. Domnívám se, že placením prostředků na antikoncepci z jakéhokoli fondu dochází k porušování zákona. V této souvislosti jsme oznámili všem pojišťovnám, že porušují zákonné předpisy. Já kontroluji VZP. Nebudu pátrat, kdo tuto sněhovou kouli spustil, ale zákon hovoří jasně.

Zrovna tak hovoří jasně o nucené správě a za jakých podmínek může být uvalena. Prostě ostatní zdravotní pojišťovny v deficitu nejsou, VZP je. Přitom nesmí být. Jakým způsobem k tomu docházelo a proč, po tom já už nepátrám. A VZP měla všemi prostředky dodržet zákon. Pokud to neudělala, je to v nepořádku. Jestli paní ředitelka využila všech prostředků. A myslím, že to není jen záležitost paní ředitelky. Přicházíme na to, že je to možná i věc členů dozorčí a správní rady, protože tam zcela jednoznačně došlo k selhání kontrolních mechanismů VZP. Chceme, aby se tyto nedostatky odstranily a lidé, kteří se na nich podíleli, vyvodili osobní zodpovědnost. Ale chodit tu se zavřenýma očima a říkat: ono se vlastně nic neděje, protože to dělají všichni a všichni vědí, že se tu porušuje zákon, to nechceme.

Na druhou stranu je ale VZP ministrem Rathem vyčítáno, že jí klienti odcházejí a že proti tomu nic nedělá. A když tedy něco udělá, tak jí zase vyčtete, že porušuje zákon. Není ten zákon tedy špatný? Neměly by být pro pojišťovny jednotné podmínky, aby mohly soutěžit rovnocenně?
Souhlasím s tím, že podmínky by měly být pro všechny zdravotní pojišťovny v základních věcech jednotné. A je to chyba na straně zákonodárců, že jsou ta zákony tak nedokonalé. Ale musíte si uvědomit, že nikdy do zákona nedáte všechno. Druhá věc je, že soutěžení, jestli někomu antikoncepci dám, nebo nedám, je pro mně velmi zvláštní. Protože znám lepší způsoby, jak nalákat nebo udržet pojištěnce. Má osobní zkušenost je, že jsme přehlásili tisíc lidí jen proto, že se pojišťovna nedohodla na řádných smluvních vztazích s jistým zdravotnickým zařízením. Proto z vlastní praxe vím, že pokud se neposkytne pacientům ze strany pojišťovny a příslušných smluvních partnerů odpovídající kvalitní péče, tak je žádná antikoncepce u pojišťovny neudrží. A pokud někdo argumentuje, že je to marketingový nástroj, tak na svém místě nemá co dělat, protože neovládá zákony marketingu, které platí ve zdravotnictví.

Bavíme se tu stále o prohřešcích, které, pokud se prokáží, se pohybují v řádech dejme tomu stovek milionů. Ale dluh VZP je 14 miliard. To je disproporce v několika řádech. Tak kdo zavinil ten zbytek?
Je třeba říci, že 14 miliard je kumulovaný dluh. V roce 2004 skončila VZP se ztrátou dvě miliardy, alespoň jak uvádí výroční zpráva. My třeba víme, že letos náklady na vyplacenou zdravotní péči a příjmy jsou v určité nerovnováze a bude to asi o něco více. A teď si vemte, že firma je v propadu, ale všechny fondy jsou naplněny až po okraj. Jen ty dva nejdůležitější, základní péče a rezervní fond, nejsou naplněny. Bylo by logické, kdyby se snížily vnitřní náklady firmy. Což u VZP podle mého názoru zcela jednoznačně jde, protože smlouvy, co vidíme, jsou v mnoha případech finančně nevýhodné. Kdyby snížila počty zaměstnanců v rámci restrukturalizace VZP na krajské pobočky. Miliardové věci jsou kupříkladu centrální nákupy léků. To se mělo řešit jiným způsobem. Sto dvacet, sto čtyřicet milionů ročně stojí proplácení té antikoncepce. Systém IZIP půl miliardy. Když to tak sečtete, zjistíte, že těch miliard je víc.

Řekne se, že za to mohou vyhlášky. My jsme tu některé věci namodelovali. Vyhláška o úhradách zasahovala pouze do některých segmentů. Problém VZP je problém její smluvní politiky. Pokud najedné straně něco nasmlouvám, musím na druhé straně něco snížit, pokud má být na konci roku vyrovnaný rozpočet. Jestliže se to dělá jiným způsobem, je jasné, že po určité době vznikne deficit. Kdy je závazný zdravotně pojistný plán a dochází k rozporu, co tvrdí jiné další normy, je nutno buď jednat, nebo se držet jedné z veličin. Ale aby paní ředitelka přišla na konci roku a řekla: za to je vino ministerstvo zdravotnictví, tak se nedá postupovat.

Jednoznačně je pravda, že za státní pojištěnce stát platí málo. Ale proč paní ředitelka, která dnes využívá svých politických kontaktů pro boj s kontrolou a s tímto ministerstvem, jich nevyužila k tomu, aby se zvýšila platba za státní pojištěnce? Když je tak zadobře s těmi poslanci? Za druhé je zcela jednoznačné, že ne vše bylo v pořádku i ze strany ministerstva, Signálem, že i my jsme si vědomi části viny, je odvolání všech zástupců státu ve správní a dozorčí radě. Toto parlament neudělal. A zástupci zaměstnavatelů, kteří tam jsou jmenováni velmi zvláštním a podivným způsobem a podle mého názoru v některých věcech prakticky paralyzují činnost VZP, se nám doslova v některých věcech vysmívají.

Nikdy neproběhla kontrola činnosti správní a dozorčí rady. Správní rada odsouhlasí odměny managementu v době, kdy je pojišťovna v deficitu, což je velmi podivné. To je pro mne, člověka z privátní sféry, záležitost nepředstavitelná. Lidé si odměny zaslouží, pokud pracují tak, aby firma byla v černých číslech. Ale pokud je v červených, tak je tady něco špatně. A když chceme zkontrolovat, jestli to skutečně bylo nebo bude vyplaceno, nejsou nám poskytnuty údaje s odvoláním, že je to vnitřní záležitost nebo pod určitým stupněm mlčenlivosti. My ze zákona mlčenlivost také máme.

VZP mohla i ten deficit ovlivnit, ale nedělala to. Je to nasmlouvání nových kapacit. Je to tím, že nekontrolovala důsledně personálně technické zabezpečení svých smluvních partnerů. tam podle mne jsou obrovské miliardy.

Ale víte dobře, že se o uplatnění postihů VZP v minulosti pokusila. Ať už to jsou záchranné služby, nebo teď ústavy následné péče. Okamžitě se zvedla vlna odporu. A první kdo křičel byl prezident ČLK Rath a pak hned ministerstvo zdravotnictví. Nakonec pojišťovnu přinutili od restrikcí ustoupit, nebo se soudit. Že tu takové pokusy byly, to lze doložit.
Nemohu mluvit za ministra. Jsem zástupce státu, musím mluvit za stát. A z mého titulu vyplývá jasně: pokud je nějaký předpis jasný, mělo by se postupovat podle něj. Ostatní ekonomické tlaky je další věc. A nejhorší je, když do toho vstupují emoce, politika a neschopnost se domluvit.

Dobře víte, že některé věci jsou spjaty s některými podnikateli z řad politických stran. Podle mého názoru je to možná právně v pořádku, ale každý občan cítí, že by to asi tak být nemělo. Jsou to poslanci, kteří určitým způsobem mohou ovlivnit tvorbu zákonů i některých rozhodnutí, která jsou spojena s VZP. V USA nebo ve Velké Británii by to asi nebylo možné. Ale vím, že jsme v Česku...

Podivejte se, co se děje v parlamentu. To jsou vyloženě podpásové metody. Není argumentováno fakty. Kdyby ministr nepřikročil ke zbavení mlčenlivosti ve veřejném zájmu, tak by došlo k tomu, k čemu docházelo při dřívějších kontrolách. Kontrola, kterou tam poslala ministryně Emmerová, pracovala od února a její dokončení je v nenávratnu. My jsme za čtrnáct dnů zjistili snad desetkrát více, než kontrola, kterou provádělo ministerstvo zdravotnictví s ministerstvem financí od února do listopadu. VZP podle mne jednoznačně hrála na to, že dojde k námitkám, vypořádání námitek, možná k dalšímu zpochybnění a soudní cestě.

Ale to jsou všechno legální možnosti, které zákon o státní kontrole dává. Kontrolovaný subjekt přece musí mít možnost se bránit, ne?
Jsou legální, neříkám, že ne. A možnost se bránit není druhé straně odpírána. Ale pokud je vše v pořádku, tak by k temto věcem nemělo docházet. Pokud se zjistí, že je to v nepořádku, je dobré si to přiznat a vyvodit z toho důsledky, snažit se o co nejrychlejší nápravu. To je to, co vyčítám paní ředitelce: ona nemyslí s firmou. Firma ji platí a platí ji proto, aby to tam bylo hospodárné, aby se případné nedostatky odstranily. A kontrola je od toho, aby se případné nedostatky našly. A ne o tom polemizovat, jaký je právní výklad. Prostě to neprospívá firmě a proto by se mělo jednat o techto věcech. Řešit věci soudní cestou v České republice, kde sou trvá mnohdy i deset let, mi připadá ze strany VZP velmi neférové.

Paní ředitelka snad má blaho svých pojištěnců na mysli. A proto by se měla snažit nekteré chyby odstranit. Ale bojuje už jen proti tomu, že se něco kontroluje. Dávají nám podklady neúplné, na opakované výzvy je nám řečeno, že se s námi nikdo nebude komunikovat bez nepřítomnosti právníka. Pokud osoby mají takové injektivy vůči pracovníkům kontroly, kteří dělají jen svou práci, tak se ptám: jaká je spolupráce VZP na odstranění chyb. Jaká je spolupráce na tom, aby k tomu došlo co nejrychleji. A vychází mne z toho to, co řekl pan ministr: že by se s paní ředitelkou Musílkovou měla VZP rozloučit a že by tam měl být dán nějaký jiný funkční management.

Řeknu vám jednu věc: my jdeme na jisto. Jdeme na jisto na základě podnětů zevnitř VZP, kde už se někteří lidé nemohou dívat na to, co se ve VZP děje. Protože kdybychom šli, jak si to představovala paní ředitelka a někteří členové správní rady, tak bychom dopadli jako všechny předešlé kontroly. Tápali bychom a než bychom se k něčemu dostali, bylo by to v rámci předvolebbního boje smeteno se stolu. A já říkám jedno: nelze dál postupvat tak, jak postupovala VZP v minulosti.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!