Nový zákon umožňuje pozemky vyvlastnit za cenu v místě obvyklou. Předloha by měla nabýt účinnosti dnem vyhlášení. Projednat ji ale ještě musí pravicový Senát a podepsat prezident republiky.
"Rád bych sněmovnu přesvědčil, že toto letiště a vzletová přistávací dráha je strategickým zájmem České republiky a že to je mimořádně významný veřejný zájem," řekl již v rámci druhého čtení předlohy ministr dopravy Milan Šimonovský s tím, že pozemky jsou proto snadným předmětem spekulací. "Co jiného zbývá tomu, kdo má peníze, než nakoupit pozemky tam, kde očekává, že bude prosazován tento strategický zájem, a pak už jenom spekulovat," dodal Šimonovský.
Stavba nové třetí dráhy by měla přijít asi na sedm miliard korun. Měla by začít v roce 2007 a dráha by mohla sloužit od roku 2009. Předlohu dnes schválilo 85 poslanců ze 168 přítomných. Proti jich bylo 60. K přijetí předlohy bylo zapotřebí právě 85 hlasů.
Pro předlohu zvedli ruku poslanci KSČM, část poslanců ČSSD a lidovci. Proti byli poslanci ODS, část sociálních demokratů a unionistů. Poslanci za ODS návrh zákona označují za protiústavní. "Veřejný zájem má být prokazován a zjišťován v průběhu správního řízení, nikoli ze zákona," uvedl například poslanec Jiří Pospíšil.
Občanští demokraté v zákonu navíc vidí především snahu stlačit výši náhrad za pozemky. Pospíšil také připomněl, že Ústavní soud nedávno zrušil pasáž zákona o vnitrozemské plavbě, který obecně hovořil o vyvlastnění pozemků, nutných k usnadnění plavby na dolním Labi.
Komunistický poslanec Karel Vymětal ale připomněl, že podobný zákon o vyvlastnění již parlament v minulosti schválil, aby mohl být dokončen dálniční obchvat Plzně. Proti výstavbě nové letové dráhy je i Občanské sdružení Pro Nebušice.
Podle jeho předsedy Jana Holuba mají občanská sdružení a postižené obce v okolí letiště za to, že jde o protiústavní návrh. "Zákon má prohlásit výstavbu dráhy za veřejný zájem, a zjednodušit tak vyvlastňování pozemků v okolí letiště. Zkrácením zákonných lhůt má navrhovaný zákon rovněž omezit přístup veřejnosti k účasti v povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí," tvrdí Holub.
Odpůrci stavby dráhy se opírají o právní názor advokáta Davida Urbance, který tvrdí, že předložený návrh odporuje ústavnímu principu dělby moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Urbanec je spojený se společností Penta Investment. Ta se chce podílet na provozování pražského letiště, a proto před časem vykoupila čtvrtinu stavebních pozemků pro novou dráhu. "Pokud zákonodárný orgán přijme normu, která upravuje pouze jeden specifický případ, zasahuje tím do pravomoci výkonné a soudní, a porušuje tím Ústavu ČR," tvrdí advokát.